Het schildertje in de lucht.

image

Wonderlijk hoeveel kleuren er kunnen zijn. Neem bijvoorbeeld de lucht. Van diep, donker grijs tot fel blauw om daarna over te gaan in zoetig roze of weemoedig paars. Heel, heel soms, als er storm op komst is kleurt de lucht zelfs zwavelachtig groen en geel. Het lijkt wel tovenaarij.

Als ik al die tinten zie passeren lijkt het wel alsof er ergens boven op een wolk een klein schildertje zit. Een soort Wolkewietje. (uit de verhalen van Pinkeltje, weten jullie dat nog?) Op de schoot van het schildertje ligt een enorme doos met aquarelverf. Naar gelang zijn humeur vist hij met zijn handjes druppeltjes uit de wolk, vermengt het met de kleuren en spetterd alles in het rond.

Als ik lang naar de lucht tuur zie ik hem in mijn fantasie voorzichtig wuiven en dan vraag ik hem: “Gek, klein schildertje, mag ik jouw palet eens van je lenen? Leer je mij hoe je de kleuren strooit? Ah, toe nou, alsjeblieft?”

2 comments

  1. Och ja Wolkewietje… Pinkeltje… Dick Laan… Ik heb ze echt allemaal gelezen 🙂 Kan me dagelijks verwonderen aan de lucht. De wolken, de kleuren, de dingen die mijn fantasie er van fabriceert… Mooi!

    Like

Geef een reactie

