De kunst van stil te staan.

boomEen van mijn grootste manco’s is misschien wel dat ik vaak te veel wil. Of kan ik het beter omdraaien en vind ik het lastig te accepteren dat zoveel in het leven gewoon maar “gebeurt” en dat het tijd, heel veel tijd kost om dingen te veranderen. Ik ben iemand die gelooft in de maakbaarheid van je bestaan, dat je kun veranderen door buigzaamheid en weerbarstigheid hand in hand te laten gaan. Ik geloof op moeilijke momenten oprecht in het simpele zinnetje “het komt goed”. Dat kleine zinnetje is als een vlammetje in een hele grote, donkere ruimte waarvan je de uitgang nog niet weet te vinden. Het kleine lichtje dat ervoor zorgt dat je blijft zoeken naar het deurtje ergens in de wand waardoor je weer naar buiten kunt gaan. Zowel het geloof in maakbaarheid als het vertrouwen in een goede uitkomst brengen mij in het dagelijkse leven een hoop en zorgen ervoor dat ik mijzelf toe sta te dromen, te werken aan wie ik ben en te worstelen met dat wat ik lastig te accepteren vind. 

Soms zitten juist die ideeën in de weg, dan voelt die maakbaarheid als een verplichting en slurpt het geloven in een goede uitkomst emmers vol energie. Dan slaat de twijfel toe en flakkert dat vlammetje in die donkere kamer beangstigend klein. Om net als ik denk dat het echt gaat doven weer te worden aangewakkerd door een klein zuchtje wind. Dan besef ik mij weer dat maken en veranderen tijd kost en dat ik mij heb laten verleiden door het gevoel van haast. Dan is het tijd om de kunst van stil te staan te leren.

Geef een reactie

