Bak ook eens een high tea.

broodjes

Weinig dingen vind ik zo ontspannend als bakken. Zoet of hartig, het maakt mij niet uit. Op momenten waarop ik mij gestressed voel en zelfs het tekenen niet wil lukken dan wend ik mij tot het deeg. Een beetje bloem, water en wat gist is al genoeg om wat lekkers te maken, al is het bakken van een ingewikkelde taart ook een genot. Inmiddels heb ik al een hele trits aan recepten uitgeprobeerd, bagels, scones, baguettes, quiche, taarten, pretzels, koekjes in allerlei smaken en formaten, steeds probeer ik weer wat nieuws. 

Het leukste vind ik denk ik het bakken voor een feest. Voor mijn eigen bruiloft bakte ik (samen met mijn moeder) zelf mijn bruidstaart, voor een feestelijk kerstmaal in Tsjechië waagde ik mij aan het maken van een originele christmaspudding en tijdens mijn verjaardag bak ik steeds een andere taart. Voor vandaag wil ik dan ook drie recepten met jullie delen, bak dit en je hebt al een aardige basis voor een smakelijke hightea. Nodig wat vrienden uit, zet een heerlijk kopje thee en smullen maar, succes gegarandeerd.

Recept voor scones

Benodigdheden:
1 cup bloem
1tl bakpoeder
¼ tl zout
1 el suiker
¼ cup boter
1 ei
¼ cup (gecondenseerde) melk

Mix het bloem, bakpoeder, zout en suiker in een kom en voeg vervolgens de boter toe. Klop de melk en het ei in een apart schaaltje door elkaar en voeg het mengsel vervolgens toe aan het meel. Kneed alles goed door elkaar en verdeel het beslag in cirkels. Bak de scones vervolgens op 200c. De scones zijn klaar als ze een goudbruin korstje hebben en een prikker droog uit de scone komt. Serveer de scones met jam en (ongezoete) slagroom.

Recept voor wortelwalnoten taart

Benodigdheden:
125 gr winterpeen
50 gr gepelde walnoten
125 gr boter
200gr suiker
1 mespunt nootmuskaat
½ tl kaneel
1 geraspte schil van 1 sinasappel
2 eieren
150 gr bloem
1 ½ tl bakpoeder
1 mespunt zout
3 el warm water

Rasp de wortel fijn. Rooster de walnoten in de oven gedurende 5 minuten en hak ze vervolgens fijn. Klop de boter zacht en vermeng deze met de suiker, klop dit vervolgens tot een luchtige crème. Meng door de crème nootmuskaat, kaneel en het rasp van de sinaasappel. Mix de eieren hier doorheen en voeg vervolgens de wortel en de walnoten toe. Zeef bloem en bakpoeder door het mengsel en mix het geheel tot dat er een luchtig deeg ontstaat. Stort het beslag in een taart of cakeblik en bak de taart gedurende 1 uur op 175c af.

Recept voor Iers sodabrood

Benodigdheden:
4cups volkorenmeel
4 tl bakpoeder
½ tl baking soda
1 tl zout
20 gram roomboter
2 cups karnemelk

Mix de ingredienten in een kom, kneed het geheel tot een deeg, maar kneed niet te lang door. Stop het deeg in een rond bakblik, en snij een kruis door het midden van het brood. Bak het geheel op 200 graden gedurende 50 minuten of tot het brood gaar uit de oven komt. (Het brood is gaar als je er een sateprikker in kunt steken en deze er weer droog uit komt). Het brood lekker warm serveren met zoute boter.

2 comments

  1. Sodabrood en vooral scones maak ik ook regelmatig. Lekker!!!!! Van worteltaart bestaan vele recepten. Heb er echter nog een liggen 🙂

    Like

  2. Nog nooit van sodabrood gehoord! Ga ik proberen. Van de andere twee heb ik eigen recepten maar zal ze eens vergelijken, altijd leuk wat variatie. Wij maken de scones bijvoorbeeld met karnemelk (je moet de hoeveelheid nog even verduidelijken).

    Like

Geef een reactie

