Het verhaal van klederdracht.

scheveningse vrouw klein
Vrouw in Scheveningse dracht.

Scheveningse dracht.

Stap voor stap werk ik aan een collectie tekeningen rondom vrouwen in klederdracht. Eerder maakte ik al enkele tekeningen van dames uit Bretagne maar nu zoek ik het dichter bij huis en ging ik aan de slag met Scheveningse klederdracht. vandaag werkte ik aan een vrouw met een traditioneel mutsje, vastgespeld met gouden boekjes. Een leuk detail is wellicht dat ik de achtergrond van de tekening heb gebaseerd op een traditioneel weefpatroon.

De fijne structuren waaruit de kapjes en de kleding van deze vrouwen is opgebouwd vind ik fascinerend. Al die uren die er zijn besteed aan het maken van een enkel kapje, het is iets wat wij in deze tijd van snel kleding kopen bij de Primark of de C&A amper meer kennen.

Kleding met een verhaal

De kleding van vroeger is meer dan een stukje textiel waarmee je er tijdelijk hip uitziet. Het zijn kleren met een verhaal, die vertellen over levens van families, over dorpen en tradities. Verhalen die meer en meer verloren gaan maar die ik een klein beetje probeer te vangen op mijn vel papier.

collage dracht

Hiernaast een aantal van de tekeningen die ik eerder heb gemaakt. Wat ik precies met deze collectie ga doen weet ik nog niet. In elk geval ben ik van plan om er wat kaarten van te laten maken. Eigenlijk vragen ze om meer en denk ik na over een vorm waarin er meer ruimte is voor de verhalen van deze vrouwen en de stoffen die ze dragen. Wat is het verhaal achter het bloemetje in de kap en wat is de betekenis van de versiersels op het jack.

Het is nog even zoeken naar de juiste vorm, heb jij misschien een idee?

3 comments

  1. Je kan het als appart onderdeel aan je website toevoegen, je kan er een boek van maken (links de tekening, rechts het verhaal erbij of andersom). Een serie schilderijen -tekening met tekst erbij apart inlijsten- van maken…
    Echter zijn dat vast ideetjes waar je zelf ook al aan hebt gedacht 😉

    Like

Geef een reactie

