De lijn en het jezelf gunnen van het experiment.

Eindopdracht van de eerste lesdag: Maak met alleen maar lijnen een compositie zonder dat deze de kijker direct een bepaalde richting op wijst.
Eindopdracht van de eerste lesdag: Maak met alleen maar lijnen een compositie zonder dat deze de kijker direct een bepaalde richting op wijst.

Als je dingen maakt is het fijn om jezelf te ontwikkelen en te ontdekken wat er nog meer mogelijk is. Vanuit deze gedachte ben ik afgelopen zaterdag gestart met het volgen van een opleiding aan de NAU (Nieuwe Akademie Utrecht). Door naar deze opleiding te gaan gun ik mijzelf als het ware de ruimte om te spelen met wat ik doe.

Zoals het hoort ging ik met een gepaste kriebel in de buik op weg naar de eerste lesdag. Want naast leuk is het ook reuze spannend om jezelf te dwingen om nog kritischer te gaan kijken naar dat wat je maakt en te gaan experimenteren met  technieken die minder vertrouwd zijn.

Voor de eerste lesdag stond het vak Tekenen op het programma, met als centraal thema “De Lijn”.Nu is tekenen iets wat ik dagelijks doe (Dat kan de trouwe bezoeker niet ontgaan zijn) en ik was dan ook benieuwd wat ik zou gaan leren. De mee te nemen materialen spraken in elk geval al tot de verbeelding. Wie van jullie heeft er bijvoorbeeld wel eens 11 doosjes houtskool (Of te wel 120 stokjes) meegenomen naar een les? Ik in elk geval niet!

Bij binnenkomst werden we direct aan het werk gezet met al die staafjes en na een uur was alles in het lokaal al bedekt met een laagje zwart stof. We leerden hoe we onze armen, of eigenlijk ons hele lijf, konden laten “dansen” achter de ezel en hoe je dit terug kon zien in de lijnen op het papier. Acht uur lang vulden we onze vellen met lijnen,

Meisje met klederdracht, nu niet alleen gemaakt met potlood en inkt maar ook bewerkt met naald en draad.
Meisje met klederdracht, nu niet alleen gemaakt met potlood en inkt maar ook bewerkt met naald en draad.

vol beweging, krot en lang en bovenal laag over laag. Ik leerde over het “geven” van emotie aan een lijn en hoe een werk meer kracht kan krijgen door te werken met meerdere lagen.

Het was inspirerend en totaal anders dan de manier waarop ik thuis aan het werk ben. Het mooie van deze opleiding is dat je geen specifieke huiswerkopdrachten krijgt maar dat je wordt uitgedaagd het geleerde direct toe te passen in dat wat je normaal gesproken al maakt. Dus enthousiast geworden ging ik afgelopen dagen eens wat experimenteler aan de slag.

Ik maakte een nieuwe tekening/schets van een meisje met klederdracht. Hierbij heb ik geprobeerd om de lijnen die ik tekende wat meer beweging mee te geven en borduurde ik er draden als extra laag over heen. Of het mooi is geworden vind ik lastig te beoordelen, anders is het in elk geval wel en het zet mij fijn aan het denken over dat wat ik maak. Het mijzelf gunnen van een experiment bevalt mij wel!

One comment

Geef een reactie

